Högkänsliga Therese fick en förlossningsdepression

Fil 005

ARTIKEL. Högkänsliga Therese Stahl trodde att hon var så förberedd som en någonsin kan bli på att bli mamma. Men i stället fick hon en förlossningsdepression.
– Jag kom inte ur sängen och jag grät hela tiden.

 När Therese Stahls fick sitt första barn var kärleken stark.

– Men det blev min största utmaning i livet. Han var oftast missnöjd, hade svårt att sova och ville bli buren precis hela tiden. Jag kunde inte ens lägga honom ner när jag skulle kissa, säger Therese.

Lyssna på HSP-podden med Leveby & Klars avsnitt med högkänsliga föräldrar ovan, i Iphones app Podcaster, i appen Acast eller i din favoritapp.

Senare skulle hon förstå att hon är högkänslig.

– Jag har ett stort behov att återhämta mig, av tystnad, av att låta tankarna vandra fritt, ett behov av lugn och ro. Att då hela tiden ha den här lilla människan på mig hela tiden var otroligt påfrestande.

Hur hanterade du det?

– Det gjorde jag inte. Jag tryckte undan det. Jag kände mig otillräcklig. Jag log utåt och grät inåt, tills jag hamnade en förlossningsdepression.

När sonen var tre månader sjukskrev Therese sig.

– Jag kom inte ur sängen och jag grät hela tiden.

LÄS MER: Högkänsliga Hanna: ”Det var tumultartat att bli mamma”

Hon fick hjälp och efter ett par månader kunde hon hantera vardagen igen.

Insikten om sin högkänslighet har inneburit en lättnad, även i Therese föräldraskap.

– Det känns mer berättigat för mig att ta hand om mina behov. Jag har ett behov av återhämtning, att gå undan. Och jag ber inte om ursäkt för det längre, och framför allt lägger jag inte längre skuld på mig själv för det, säger Therese.

Föreläser om krävande barn

I dag driver hon det egna företaget Mamma coach och inom verksamheten föreläser hon om så kallade plusbarn, eller high need babies som det kallas på engelska.

LÄS MER: 10 tecken på att ditt barn är högkänsligt

För hon har märkt att det är stor skillnad på barns olika behov och personligheter. Inför barn nummer två hade hon och pappan lagt upp olika strategier för att klara den första tiden bättre.

– Men han föddes med ett leende på läpparna. Man kunde lägga ner honom och så somnade han bara. Han var en väldigt väldigt nöjd bebis.

Vill att föräldrar ska få känna att det är jobbigt

Hon vill att föräldrar ska känna att det är okej att tycka att det också kan vara jobbigt att vara förälder.

– Det är lite skamligt att tycka att det är jobbigt. Men det handlar liksom inte om att man inte älskar barnet, det är inte det som är problemet. Men det är som att folk tror att det är antingen eller, säger hon.

Matilda Klar

Här finns alla avsnitt av HSP-podden med Leveby & Klar samlade. Du kan också lyssna i Iphones app Podcaster, i appen Acast eller i din favoritapp.

Lämna en kommentar